IJsland, sneeuwschoenwandelen in het ruige Noorden

8 dagen sneeuwschoenwandelen vlak onder de Poolcirkel in het land van het noorderlicht

Tijdens deze sneeuwschoenwandelreis maken we dagtochten op sneeuwschoenen vanuit een accommodatie in het dal en ontdekken we Tröllaskagi, het Trollen schiereiland boven Akureyri. Dit schiereiland is het meest bergachtige gedeelte van IJsland en bestaat uit een ruig onherbergzaam centraal gedeelte met toppen tot 1.400m gecombineerd met talrijke langgerekte, voormalige gletsjerdalen, via een fjord uitmondend in de oceaan.

De stad Akureyri en de paar dorpen die er zijn liggen allemaal aan de enorme kustlijn en als ze al een skigebied hebben dan is het kleinschalig. De tijd vertraagt, de zonsopkomst en -ondergang gaan hier veel langzamer dan bij ons en je wordt getrakteerd op prachtige lichtschakeringen in de hemel terwijl het in maart toch al 11-12 uur licht is. Kortom, in de winter is dit arctische oerlandschap een heerlijke speeltuin op sneeuwschoenen waar je uren kunt wandelen zonder iemand tegen te komen! Voor de liefhebbers van walvissen is er nog een plus, want vanuit Dalvik worden ook in de winter walvissafari’s georganiseerd.

Deze reis is uitgezet door onze gids Eddy en zijn vriendin Jacqueline. Zij komen al meer dan 20 jaar op IJsland, zowel privé als met groepen en Jacqueline heeft ook een paar jaar in Akureyri gewoond en gewerkt.

Voor wie

Deze reis is voor avonturiers en actievelingen die daarnaast ook van comfort houden. Ervaring met het wandelen op sneeuwschoenen is niet nodig.

Het verblijf

Gedurende de reis verblijven we in een comfortabel appartement, waar het goed vertoeven is na een dag buiten in de sneeuw wandelen. We slapen op twee- en meerpersoons slaapkamers en Jacqueline verzorgt het eten (meehelpen wordt op prijs gesteld). Doordat we eigen vervoer hebben is de flexibiliteit optimaal en kunnen we jou het állermooiste van het gebied rondom Akureyri laten zien.

Programma

Het weer op IJsland kan grillig zijn omdat het zo noordelijk en midden in de Atlantische Oceaan ligt, maar doordat we over eigen vervoer beschikken is het programma heel flexibel. Elke avond stippelen we met elkaar de mooiste tocht voor de volgende dag uit die het beste past bij de verwachte weer- en sneeuwomstandigheden. Hoewel jouw reis er anders uit kan gaan zien, geeft onderstaand voorbeeldprogramma een goede indruk van de vele mogelijke sneeuwschoentochten in dit prachtige berggebied boven Akureyri. En als het weer onverhoopt een paar dagen echt tegen zit, dan hebben we altijd nog de mogelijkheid om uit te wijken naar het gebied tussen de waterval Goðafoss en de met basaltzuilen omgeven waterval Aldeyjarfoss. Of zelfs naar Myvatn met zijn vele geothermische gebieden, vulkaankraters en bizarre lavaformaties.

vrijdag | Aankomst in het ruige noorden van IJsland

We ontmoeten elkaar aan het eind van de middag in Akureyri, net onder de poolcirkel. Akureyri is de hoofdstad van Noord-IJsland en ligt schitterend aan het enorme Eyjafjord. Hier doen we de boodschappen voor de eerste dagen, waarna we met ons eigen vervoer nog iets verder noordwaarts langs het fjord rijden naar onze accommodatie aan de westkant van het Trollen schiereiland. Hopelijk is het vannacht helder genoeg en hebben we na het avondeten al de de eerste kans op Noorderlicht…

Overnachting op Tröllaskagi

zaterdag | Eerste kennismaking met de mooi verstilde witte wereld van Noord-IJsland

De eerste wandeldag maken we ons klaar voor een dagtocht op sneeuwschoenen op het noordelijkste deel van het schiereiland. We verkennen het schilderachtige relatief vlakke Héðinsfjörður en oefenen met de lawine-veiligheid-uitrusting die we elke dag bij ons hebben.
Bij het einde van het fjord aangekomen ligt de Groenlandzee voor je. Het voelt hier echt als het einde van de wereld en het enige dat je in de verte ziet is Grímsey, het meest noordelijke eiland van IJsland dat precies op de poolcirkel ligt..

We stijgen en dalen zo’n 200 meter en lopen 11 kilometer in 4,5 uur

zondag | Naar het einde van de wereld

Vandaag verkennen we de mooie verstilde witte wereld in het Svarfaðardalur. We volgen een oude handelsroute dwars over het Tröllaskagi naar de Heljardalsheiði, op de pas (860m) staat een grote schuilhut.

We stijgen en dalen 660 meter en lopen 15 kilometer in 5 uur

maandag | De scherpe kammen van de Hraundrangi

Vandaag rijden we wat verder, we volgen de 1 (de ringweg rondom IJsland) tot de pas Öxnadalsheiði. Op een hoogte van 400 meter zitten we hier middenin de bergen. Het gebied onder de scherpe kammen van de karakteristieke Hraundrangi is vandaag onze speeltuin. Afhankelijk van het weer kiezen we vandaag voor een lage top zoals de Einbúi (700m) of een hoge top zoals de Þverbrekkuhnjúkur (1.050m)

We stijgen en dalen zo’n 700 meter en lopen 15 kilometer in 5 uur

dinsdag | Zonsopgang

Vanochtend gaan we heel vroeg op pad om te genieten van het mooie licht bij zonsopgang. Het gebied rondom Dalvik is daar erg geschikt voor, omdat het niet in een fjord ligt verstopt maar juist direct aan de kust ligt en ook nog eens op het oosten is gericht. Waarschijnlijk kiezen we hier voor een combinatie van een eenvoudige kustwandeling en een eenvoudige beklimming van één van de uitzichttoppen rondom Dalvik.

We stijgen en dalen zo’n 700 meter en lopen 10 kilometer in 5 uur

woensdag | Naar de ander kant van het Eyjafjord

Vandaag beklimmen we een van de bekendere bergen rondom Akureyri, de Kaldbakur. Hiervoor rijden we naar Grenivik, aan de overkant van het het Eyjafjord. Doordat de bergen hier parallel aan het fjord liggen (en niet haaks op het fjord zoals in Tröllaskagi) hebben we tijdens de beklimming volop uitzicht over het enorme Eyjafjord. Eenmaal bovenop de Kaldbakur kunnen we mooi zien waar we de afgelopen dagen hebben gelopen! Op de terugweg kunnen we eventueel in Akureyri uit eten gaan. Akureyri heeft de omvang van een groot dorp in Nederland, maar het is in het Noorden van IJsland de belangrijkste stad en kent dus meer en betere voorzieningen dan je in eerste instantie zou verwachten, inclusief meerdere goede restaurants.

We stijgen en dalen 1100 meter en lopen 15 kilometer in 6,5 uur

donderdag | De laatste toppen en uitzichten

Deze dag staat in het teken van de laatste toppen en uitzichten! We beklimmen de Súlur, de huisberg van Akureyri en met ruim 1.100m een waardige afsluiter van onze mooie wandelweek in Noord IJsland! Na deze topdag komen we weer uit op zeeniveau in ons fijne verblijf en koken we voor de laatste keer met elkaar. Hopelijk kunnen we vannacht nog een (laatste) keer genieten van het Noorderlicht!

We stijgen en dalen 900 meter en lopen 13 kilometer in 6 uur

vrijdag | Afscheid van Tröllaskagi

Na het ontbijt rijden we terug naar Akureyri en zit onze wandelreis in het ruige noorden van IJsland er helaas weer op. Tijdens de terugvlucht naar Reykjavik kunnen we (als het weer meezit) vanuit de lucht terugkijken op het gebied waar we de afgelopen dagen zo heerlijk hebben gelopen.

Heen- en terugreis

Vanaf Schiphol vertrekken dagelijks lijn- en chartervluchten naar Reykjavik en vanuit Reykjavik wordt meerdere keren per dag op Akureyri gevlogen. Op de dagen met ochtendvluchten naar Reykjavik kun je dus in één dag van Schiphol naar Akureyri vliegen. Terug van Akureyri naar Schiphol gaat ook in één dag, al dan niet met een tussenstop in Kopenhagen.

PS: Doordat zowel de heen- als terugreis altijd via Reykjavik gaat is het echter heel eenvoudig om deze wandelreis te combineren met een kort verblijf in Reykjavik, een levendige stad die absoluut een bezoek waard is!