Pittige korte huttentrektocht

5-daagse huttentrektocht in het zuidelijkste kanton van Zwitserland

Een pittige korte tocht dicht bij Nederland voor wie zich even wil uitleven in de bergen zonder een week verlof te hoeven nemen. Vier dagen boven de boomgrens in de bergen geeft je het gevoel dat je er weken uit bent geweest. De tweede helft van september is een hele mooie periode om in de Alpen een huttentrektocht te maken. De drukte van het hoogseizoen is voorbij, de kleuren veranderen, het is vaak nog lekker wandelweer en er ligt geen of weinig sneeuw zodat we de wandeltoppen kunnen beklimmen!

Waar

We ‘struinen’ vier dagen op hoogte door het Leventina dal, net voorbij de Gotthard pas in het Italiaanstalige kanton Ticino. We verblijven onderweg in prettige (on)bemande hutten. Het bijzondere van deze reis is dat we vooral op uitdagende routes boven de boomgrens wandelen. Elke dag genieten we in dit verrassende bergmassief in het hart van de Alpen. De weidse uitzichten en de machtige bergtorens rondom laten langdurige indrukken achter. Dichtbij Nederland is deze korte tocht een heerlijke verlenging van de zomer.

Voor wie

Deze huttentrektocht is geschikt voor iedereen met bergwandelervaring die geen last heeft van hoogtevrees en tredzeker is. Je beschikt ook over voldoende conditie om 6-8 uur in de bergen te wandelen. Doordat we in hutten slapen en alleen in de eerste hut zelf hoeven te koken blijft het gewicht van de rugzak beperkt tot 6 à 7 kg. Bekijk de paklijst, zodat je weet wat je nodig hebt.

Programma

dag 1 | Heenreis vanuit Nederland met de trein of eigen vervoer

Heerlijk ontspannen met de trein vanuit Nederland naar Zwitserland reizen. Onze eerste overnachtingsplek in het Leventina dal is in de buurt van Airolo, dus net na de Gotthard pas stappen we uit. Tijdens het avondeten maken we kennis met elkaar en bespreken we de tocht, het genieten kan beginnen!

Overnachting in de buurt van Airolo op circa 1.000 meter

dag 2| Op pad naar de eerste berghut

Vanuit Ambrì in het dal gaan we langzaam door bossen en over almen omhoog naar Rifugio Grazonera, onze eerste overnachtingsplek boven in de bergen. Deze hut is onbemand, dus we nemen zelf ons eten mee. Vanuit de hut maken we nog een mooi wandeling naar Lago di Prato en misschien zelfs wel naar Passo Sassello. Na afloop genieten we in deze gemoedelijke hut we van de mooie omgeving en zijn we al helemaal ondergedompeld in de bergen!

We stijgen 1.350 meter, dalen 350 meter en lopen 13 kilometer in 6 uur uur
Overnachting in Rifugio Grazonera op 1.993 meter

dag 3 | 2 passen en 2 hutten op 1 dag

De ochtend begint gelijk met een klim over een pittig pad naar Valle dei Cani, gevolgd door de afdaling naar Capanna Leit. Na een welverdiende pauze in deze hut beginnen we aan het tweede traject van deze dag, gelukkig iets korter en makkelijker als het eerste traject. Eerst stijgen we naar Alpe Lei da Cima, waarna we afdalen naar Capanna Campo Tencia. In deze bemande hut is het heerlijk vertoeven!

We stijgen 1.200 meter, dalen 1.050 meter en lopen 13 kilometer in 6-8 uur
Overnachting in Capanna Campo Tencia op 2.140 meter

dag 4 | Prachtig uitzicht vanaf Passo Di Ghiacciaione 2.716 meter

Vandaag hebben we wederom een pittig pad, deze keer naar Passo Di Ghiacciaione, met 2.716 meter het hoogste punt van de tocht en een schitterende uitzichtplek! Daarna dalen we af naar Capanna Alpe Sponda, onze laatste overnachtingsplek boven in de bergen. Degenen die nog energie over hebben kunnen vanaf de hut nog Bassa del Barone beklimmen, een pas op 2.583 meter met vlak daaronder een mooi bergmeer. Na afloop genieten we van onze laatste avond boven de boomgrens en het schitterende uitzicht over de bergen.

We stijgen 1.300 meter, dalen 1.450 meter en lopen 13,5 kilometer in 7-8 uur
Overnachting in Capanna Alpe Sponda op 2.000 meter

dag 5 | Genieten van de laatste wandeling in de bergen en terugreis naar Nederland

Na alweer de laatste nacht dalen we door het mooie Val Chironico af naar het dal. Rond de middag nemen we afscheid van elkaar en vertrekken we terug naar Nederland.