Zwitserland
<%- tour.title %>
groepsreizen

Alpen - 7 dagen

Doorkruis de Alpstein en slaap bij de bergboeren, huttentrektocht

zwaarte level 3
Er is een berghotel, een berghut of een almhut. Een almhut heeft als basis de boer met zijn vee. Een boerderij hebben op een berg is intensief en om dat van dichtbij mee te maken is bijzonder. Slapen in een almhut is dus eenvoudig maar puur. Immers, je bent op bezoek bij mensen die daar hun bestaansrecht verdienen. En als dat al niet voldoende is: de Alpstein in Zwitserland is een verborgen wandel paradijs. Als je ten oosten langs de Bodensee Zwitserland inrijdt en je kijkt je rechts omhoog zie je saaie bergen. En dat is nou net het geheim. De Alpstein openbaart zijn schoonheid niet vanaf de autobahn. Maar loop er een stuk in en je ziet kam na kam, bergmeer na bergmeer en imposante piek na imposante piek. En je denkt, waarom weet niet iedereen over deze plek? Laten we dat zo houden. Dan genieten we op deze trektocht nog meer van de stilte. Voor wie Deze reis is echt iets voor jou als je houdt van afwisselende accommodaties en affiniteit hebt met het boerenleven, want dit is je kans om mee te kijken hoe boeren in de bergen leven. De kans om in het hooi te slapen laat jij natuurlijk niet aan je voorbij gaan! De Alpstein is een gebied waar soms de handen worden gebruikt en dat geeft alleen maar meer plezier. De dag afstanden en hoogte verschillend zijn overwegend gemiddeld lang/hoog. Programma 1 | Aankomst Alp Bommen We ontmoeten elkaar eind van de middag achter in het dal van Wasserauen (8 ½ uur rijden vanuit Utrecht). Daar lopen we de spullen in de rugzak na en startten onze wandeling. Over een rustig en weinig belopen pad, stijgen we vlot door het bos naar open terrein. Daar krijgen we een eerste indruk van wat dit gebied allemaal herbergt. De eenvoudige Alp waar oa kaas wordt gemaakt is volop in bedrijf. Wandelen 1 ¼ uur, 400 m stijgen Overnachting in Alp Bommen op 1240 meter 2 | Uitzichten om nooit te vergeten We vertrekken niet nadat we de nodige geuren van de boerderij op ons in hebben laten werken: houtvuurtje, koeien en kaas. De eerste meters staan bol van historie en bewoning op onmogelijke plekken. Oog in oog met berghaus Ascher vraag je je af waarom daar een hut is gebouwd? Maar neem de omgeving in je op en je valt achterover van de schoonheid. Deze hut is beroemd om de wijze waarop het tegen de rotsen aan plakt. We gaan ook een bezoek brengen aan de Wildkirchl en de Hole. Een kapel gebouwd in een grot. Kapucijn monniken begonnen hier in de 17e eeuw met bouwen. Onderlangs een rotsmuur wandelen we richting de Schaffler hut. De adem wordt ons niet alleen benomen door het stijgen. De uitzichten doen de rest. Bij de hut kunnen we ons opmaken voor de afdaling. Er komen stukken met ijzeren kabels en ladders. Langzaam dalen we af naar de Mesmer hut. Hier melkt de boer zijn geiten met de hand en via de goederen lift belandt het in het dal. Een eenvoudig hut waar we goed verzorgd zullen worden. Wandelen 5 uur, 700 m stijgen en 300 m dalen Overnachting in Berggasthaus Mesmer op 1625 meter 3 | Over twee passen zult u gaan De start is gelijk een mooie uitdaging. De klim over de Ageteplatte is beveiligd met kabels en extra treden. Op deze eerste pas, gaat er een ‘normaal’ wandelpad verder. We kijken neer op het grote alm gebied an Meglis. Hier staan verschillende hutjes, een berggasthaus en een kerk. Een genot om door heen te gaan. En dan zijn we aan de tweede klim van vandaag beland. We gaan over het Widderalpsattel, 1855 m, en kijken het dal in naar onze volgende hut. In de verte glinstert de Samtisersee. De Widderalp is een pareltje qua eenvoud. In deze houten hut slapen we op zolder en kookt de boer een eenvoudig maal. De gastvrijheid is inclusief. Wandelen 4 ½ uur, 650 m stijgen, 625 m dalen Overnachting in Widderalp 1650 meter 4 | Oog in oog met de Chruzberge en de Fahlensee De glinsteringen op de Samtisersee geven aan dat de hut ideaal is gesitueerd voor een mooie zonsopgang. Volop in de zon dalen we rustig af door een klein bos om daarna te stijgen naar een pas op 1478 meter. Een paar meter verder en we staan oog in oog met een van de mooiste bergmeren van de Alpen: de Fahlensee. Langgerekt en aan beide kanten omzoomd door steile wanden. Een parel. We passeren berggasthaus Bollenwees met een terras dat uitkijkt over het meer. Wellicht een goede reden voor een bak koffie. Dan een volgend hoogtepunt van de dag: het uitzicht op de Cruzberge. Vanaf de Saxerlucke komen deze prominte rij bergen in ons blikveld. En vanaf dat moment houden ze je aandacht ook volledig vast. Prachtig vormgegeven plooings gesteente!! Door een stil dal lopen we hier onderlangs en het zal niet gek zijn als je jezelf betrapt dat je langzamer gaat lopen om zo langer van het uitzicht te kunnen genieten. Voorbij het Mutschensattel vlakt het terrain uit. Hier op een lange en vlakke bergrug van ruim 2000 meter hebben we een constant 360 graden uitzicht. Dus blijven we het rustig aandoen. Even later bereiken we de Zwinglipassshutte waar de huttenwaard op aanvraag ook warme maaltijden bereidt. Klein, maar door de ligging, superfijn! Wandelen 4 uur, 700 m stijgen, 350 m dalen Overnachting in de Zwinglipasshutte 2000 meter 5 | Om de Oude Man en tussen steenbokken Opstaan en het uitzicht in je opnemen vanuit de Zwinglipasshutte is een cadeautje. We kijken met de zon in de rug richting de ketting van pieken van de Churfirsten. Een rij bergen om niet te vergeten. Met een lichte rugzak gaan we de omgeving nader verkennen. Eerst wandelen we gedeeltelijk padloos naar de Ruchbuel (2105 m). Het uitzicht wordt steeds beter. Via een small paadje stijgen we naar een zadel dat de Fliskopf van de Nadliger scheidt. En het is zaak om je aandacht goed te verdelen want dit gebied zit vol met steenbokken! We nemen de tijd de omgeving te verkennen en te genieten van het hoogstepunt van omze omzwerving in de Alpstein. We kijken nog even omlaag bij het Altmansattel (2367 m) voordat we teruglopen naar de Zwinglipasshutte. Nadat we de rugzakken weer hebben opgedaan blijven we in rustig/geniet tempo lopen richting onze volgende hut: De Fahlenalp. Als we vroeg aankomen is dit een perfecte plek om een duik te nemen in de Fahlensee. Maar neem ook de tijd om te zien hoe het boerenleven er aan toe gaat. Wandelen 4 ½ uur, 480 m stijgen, 1000 m dalen Overnachting op de Fahlenalp op 1460 meter 6 | Nog een graat, een meer en een hoogvlakte De Fahlensee is zo’n plek waar je liever heel lang blijft. We wandelen er langs en herkennen aan het eind het berggasthaus Bollenwees. Nu is het te vroeg voor een pauze dus gaan we door naar de Saxerlucke. En dit maal gaan we in oostelijke richting. Vlot zijn we op hoogte en kijken terug om nogmaals perplex te zijn over de blik naar de Chruzberge. We volgen deze lange graat waarbij we ogen tekort komen. We dalen en stijgen honderd meter om uit te komen bij berggasthaus Stauberen. Hier kunnen we een pauze nemen. De graat loopt nog een klein stukje door voordat we een geleidelijke afdaling maken richting de Samtisersee. We moeten niet vergeten om te kijken naar waar we vandaan komen! Voorbij het meer gaan we door een hellingbos omhoog naar Alp Sigel. Een weidse hoogvlakte met vee en een plek voor ons om te slapen. Onze laatste nacht bij een boer, bovenop een berg. Recht voor ons zien we de graat die we hebben gevolgd. Wandelen 6 ¾ uur, 800 m stijgen, 750 m dalen Overnachting op de Alp Sigel op 1580 meter 7 | De Klein Hutten Alm In het ochtendlicht wandelen we over de weidse alm. Dan dalen we af door zeer afwisselend landschap. Onderlangs een rotswand dalen we stevig af naar een volgende alm in een hangende vallei. De Klein Hutten Alm. We lopen onze laatste meters door een fraai dennenbos om weer uit te komen bij onze startplek. Wat een week, wat een avontuur! Wandelen 2 uur, 700 m dalen Informatie heen- en terugreis Wasserauen is per auto eenvoudig bereikbaar en heeft een ruime en gratis parkeerplaats is. Wij stimuleren carpoolen! 8 ½ uur vanaf Utrecht. Kom je liever met openbaar vervoer, dan kan je met de trein tot aan Wasserauen komen. Dat is direct naast het startpunt. Reistijd Utrecht – Wasserauen: 8 uur 30 minuten
zoeken in
filteropties
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer.