Duitsland

Wandelen in het Moezelgebied

bagagevervoer
zwaarte level 2
De Moezel is veel meer dan een een wijnstreek alleen. Zeker, de fraaie terrassen vol druiven die op de flanken van de gelijknamige rivier zijn aangelegd, zijn oogstrelend. Maar ze vormen ook een prachtig decor om te wandelen. Dat is precies wat wij op deze korte en prachtige reis gaan doen. En die wijn? Die komt wel als we ons na de tocht op het terras van ons hotel installeren De Moezel biedt een uitgelezen kans om heel dicht bij huis het plezier van echt bergwandelen te beleven; compleet met pittige klimmetjes om je in vast te bijten en de mogelijkheid om aan een echte Klettersteig deel te nemen. Avontuur en fysieke uitdaging! Bergen verzetten op 2,5 uur vanaf Arnhem! Bij een aantal wandelingen bestaat de mogelijkheid te kiezen voor een verkort of makkelijker alternatief. Op deze reis zijn er vele mogelijkheden! Onze gidsen kennen de mooiste paadjes en zullen voor elke groep een passende wandelreis verzorgen. Het gebied is rijk aan burchten, kastelen, bontgekleurde dorpjes met vakwerkhuizen en de typerende steile wijnbergen. Onze wandelingen leiden door dit wijncultuurlandschap. We lopen door rivierdalen, over hoogvlaktes en langs nauwe en wilde ravijnen. De Moezel stroomt in Duitsland vanaf de grens met Luxemburg via Trier en Cochem naar Koblenz, waar hij in de Rijn uitmondt. Door de beschutte ligging tussen de Eifel en de Hunsrück kent het stroomgebied van de Moezel een van de mildste klimaten van Duitsland. Het indicatieve programma van dag tot dag ziet er als volgt uit: Dag 1 We vertrekken ’s morgens uit Nederland met (eigen) auto’s of met een minibus. Na aankomst gaan de wandelschoenen aan en gaan we over de hoogvlakte naar het dal van de rivier de Pommerbach. We klimmen omhoog naar de Tempelanlage en daarna voorbij de Eiserberg, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op de Moezel en ons einddoel Bruttig Frankel in de verte zien liggen. Na een mooie afdaling lopen we het dorp Bruttig Frankel binnen. Afstand 15 km. Dag 2 Rondwandeling. Vertrek vanuit ons hotel met een korte rit naar Karden. Vanuit Karden lopen we over mooie paadjes omhoog naar Burg Eltz. Dit prachtig gelegen kasteel dateert uit 1157. Er is 500 jaar aan het kasteel gebouwd. Van daaruit gaat de route verder langs het riviertje de Eltzbach, die uitmondt in de Moezel. We hebben constant prachtige uitzichten over wijnbergen en het dal van de Moezel. We houden een koffiestop in het plaatsje Muden. Hier kun je het eventueel voor gezien houden en een heerlijk glas witte glühwein drinken. Voor de liefhebbers gaat de route nog ongeveer 4 km verder langs smalle bergpaadjes en komen we uiteindelijk uit bij ons hotel in Treis. Afstand 17 of 21 km. Dag 3 Bergschluchtenpfad Ehrenburg 5 uur (850m klimmen en 800m dalen, alternatief: 500 mtr. klimmen en dalen). Met de auto naar Brodenbach (15 minuten) daarna lopen we een prachtige route langs berghellingen, langs een beekdal, over de velden. Prachtige uitzichten! Deze wandeling behoort tot de “Traumpfäde” wandelingen. Dag 4 Calmont Klettersteig: Een avontuurlijk en uitdagend traject, voor eenieder die er plezier in heeft grenzen te verleggen. Vanaf het plaatsje Eller slingert zich een pad tussen de wijngaarden van de Calmont door. Je bestijgt ladders, klautert over rotsen en waant je een berggeit! Dé gelegenheid om actiefoto’s te maken waar je mee thuis kan komen. Het tweede gedeelte van de route loop je op een hoger gelegen pad over de Calmont weer terug naar Eller. Dit gedeelte is eenvoudiger maar beslist niet minder mooi; adembenemende vergezichten! Enige lenigheid en een vaste tred komen van pas op de Klettersteig. Voor wie twijfelt of hoogtevreesgevoelig is, bestaat er een alternatieve route. Dag 5 We vertrekken op tijd uit het hotel en rijden naar het plaatsje Trimbs in de zuidelijke Eifel. Vanuit dit plaatsje maken we een rondwandeling van ongeveer 10 kilometer die ons door een afwisselend en verrassend landschap via de rivier de Nette weer terugvoert naar het startpunt. De wandeling behoort eveneens tot de zogenaamde Traumpfäde. Deze droom van een wandeling is een waardige afsluiting van onze wandelreis. Na de koffie vertrekken we naar Nederland waar we aan het einde van de middag arriveren. Bij een aantal wandelingen bestaat de mogelijkheid te kiezen voor een verkort of makkelijker alternatief. Op deze reis zijn vele mogelijkheden! Ons Hotel zum guten Onkel ligt in Bruttig Frankel waar het al sinds 1890 zijn gasten ontvangt. Het hotel kenmerkt zich door zijn Moezel rustieke stijl zowel aan de buitenkant alsook in de gastenverblijven. Een belevenisvolle en actieve vakantiedag begint natuurlijk met een heerlijk ontbijt en het royale ontbijtbuffet zorgt ervoor dat we iedere dag weer volop kunnen genieten van de prachtige wandelingen in deze mooie omgeving. Er wordt in het hotel gekookt volgens de regionale keuken en tradities waar we iedere avond van kunnen genieten in de vorm van een menu buffet of een 3-gangen menu in de eetzaal.
zoeken in
filteropties
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer.